Svetsutbildning MIG/MAG

Andra delen av utbildningen var i MAG. Det jag svetsar mest idag. En svetspistol som matar tråd själv.
Har tyvärr väldigt lite bilder. För hade en annan telefon och detta var innan jag körde med Google +. 

Men tänkte förklara lite. Vi började även i denna kursen med kälfog. 
Alltså när en plåt står upp emot en annan plåt. Ex som ett neråtvänt T. Eller som här ett rör mot en plåt.

 
Här har ni två bilder på mitt nuvarande jobb. Kälfog med MAG. 



Sen kan du ju svetsa detta i alla längen. Platt,uppåt, nedåt, underifrån osv. 

Här har ni ett rör mot plåt med MAG redo för brytprov. 


Sen gjorde jag stumfogar. Detta är alltså 2 plåtar mot varandra med plåtändar mot varandra. 


Bilden är för att visa hur plåtarna möter varandra. Detta är dock med Tig.  Detta kräver mer.. Beroende på tjocklek på plåt behöver du olika spalter emellan. Du behöver då få en genombrännig på baksidan. 

Vi gjorde ju nyss svetsprov i stumfog med MAG som jag visat innan. 

Högra bilden visar genombrännig. 
MAG är den vanligaste och enklaste svetsmetoden. Både Tig och MAG jag du gas och tillsats. Till skillnad på MMA som är en pinne med utskicket som skyddar smältan på samma sätt som gasen annars gör. 
Så pinne är inte känsligt för blåst som ex svetsmetodered gas. Så man svetsar mycket pinne ute. 
Jag använder ex aldrig MMA/pinnsvets längre. Beror dock på att jag jobbar inne i en verkstad. Hade dock vart kul o köra lite igen. 

Till slut ett tips till er som går utbildning. 
Har du flera lärare be båda att visa. Alla lär ut olika så du kan hitta ditt sätt. 
Om du kör fast. But uppgift och testa något annat ett tag. Man kan köra fast i veckor annars. 
O ha tålamod. 

///Maria 






Kommentera här: