Nack och ryggont.

Det är alltid lika jobbigt när man haft över 2v semester från jobbet att vänja sig vid det fysiska i yrket.
 
Bla får jag så ont i nacke och axlar av min friskluftsmask. Den är inte den lättaste. 
Älskar den på alla vis men den ger en nacksmärta i början. 
Jag använder ju den hela dagarna. När jag svetsar, slipar, borrar osv eftersom den har slipläge som skyddar ansikte och hals. 
 
 
Risken finns ju ändå att kapskivor går sönder (ovanligt) och att det flyger stålflisor och liknande. 
Vill inte ha detta I ansiktet eller halsen. 
 
Många andra på jobbet tar en vanlig svetshjälm som är lättare och smidigare om de bara ska fästa något litet. Men jag gillar mina lungor för mycket.🤣
Jag tar ju inte heller av mig hjälmen om jag ska springa till lagret och hämta något. Så anstränger nacken onödigt mycket. 
Försöker tänka på det och ta av den oftare.
 
Det är viktigt att använda den när man svetsar man har bara ett par lungor. 
Men man har oxå bara en nacke. 
Kroppen ska ju orka hela livet. 
Man måste tänka på hur det påverkar i längden. 
Så av med hjälmen när den inte måste vara på helt enkelt. 
 
 
///Maria 
 
 
 

</div

Kommentera här: