Män som visar sitt kön. Sexuella trakasserier. Historia nr 2.

Nästa historia handlar om en tjej som jobbat på flera olika arbetsplatser. Både mindre med 15 anställda till större med 3000 på golvet.

Hon har stannat kvar allt från bara någon månad upp till 2 år då hon fått nog.

Att få utstå allt från att de ifrågasätter ens kompetens bara för man är kvinna till grova sexuella trakaserier är vanligt.

Jag frågade henne exempel på vad hon upplevt där de ifrågasatt hennes kompetens?

Hennes svar var.
- Vanligtvis så blir jag synad genom att de tittar uppifrån och ned på mig och frågar om jag "inte ska "gå hem och fundera på om detta är ett jobb som jag skulle klara av"

De har även hänt de anställt mig bara för att kunna visa för facket eller tidningar att vi har kvinnliga svetsare. För att visa sin jämställdhets policy. För att sedan när uppmärksamheten lagt sig sparkas.

Men som för många andra kvinnor stannar det inte vid vanliga trakaserier eller mobbning utan måste nästan alltid gå över i sexuella trakaserier. 

Hon berättar vidare: - Jag har blivit juckad mot när jag svetsar och fått kommentarer när jag står med muttersmacken "Dina pattar guppar så fint då!"

Senaste jobbet som jag sökte så ringde jag för att se om jag kunde få en intervju och mannen i luren frågar mig om hur stora rattar jag har. Jag la på..

Har fått frågan om hur min fitta smakade och om han skulle kunna få ett smakprov..

Har haft chefer som säger till mig hur jag SKA tycka och tänka som kvinna.

Detta är bara en liten del.

De värre historierna är när en 50+ karl stod och runkade bakom min rygg när jag stod och svetsade.
En annan la upp hela "paketet" på min arbetsbänk och frågade om det "inte är det bästa som jag har sett på länge" och om jag "ville ta ett smakprov?".. Han var också 50+ och hade både fru och barn i min ålder..

Jag frågade hur hon gick vidare vid dessa händelser.

-Han som runkade i mitt bås fick en spark i skrevet av stålhättorna och paketetpåbortetgubben fick en STOOOR rörtång nedslagen ca 5cm från paketet! Svetsbänken fick sig en rejäl bula..

-Annars brukar jag bara meddela chefen.

Vad fick du för respons från arbetsledare / chefer när du tog upp detta? 

-Vid mitt skräckladdade självförsvar så skrattade min chef att han måste skälla på mig för att misshandel aldrig var okej. "Det finns ingen försäkring som täcker PMS!" 
(Den skrattade jag faktiskt åt då den chefen ALDRIG har varit otrevlig mot mig) och båda männen fick sparken.
-Annars är det bara "Dom skämtar bara/menar inget illa"
-"Vi ska prata med dem"

När hon haft kontakt med facket har tyvärr svaret och tipset från deras sida varit att de rekommenderat henne söka nytt jobb. 

Tyvärr har hon känt att det är lättare att sluta själv än att stå ut med hot och trakasserier.
Hon önskar att hon fått stöd av chefer. Att de hade hjälpt till att komma till en lösning. 

Till sist ställer jag två stycken frågor. Svaret är grymt i min mening som kvinna som själv varit med om trakaserier, övergrepp utanför jobbet (uppmanar såklart inte till våld) men grymt bra svar. 

Ångrar du något du gjorde eller inte gjorde i situationen?
-Skulle ha sparkat hårdare. Det är nog värt att betala skadestånd till svinet. Bara  så att något blir spräckt!
Vad vill du ge för tips till tjejer i liknande situationer.
-För oväsen och skäm ut männen! Men inte er själva! Stå rak i ryggen och fota blottaren och skicka bilden till hans fru! (Det funkar prima!) 
\n
Detta är en stark tjej.. Som faktiskt vågar agera och ge igen på männen. Många fryser och stänger in. 

Jag håller såklart med hennes dåvarande chef att våld aldrig är en lösning. 

Men uttrycket ingen försäkring täcker PMS är jävligt klantigt och onödigt.

///Maria 











Kommentarer:

1 Anonym:

Fruktansvärd historia .. blir så förbanad ... fackombudet skulle ju behöva få sig en känga så säger man la fan inte .. jävla tomte .

Svar: Ja det är helt sjuk.
Maria

2 Helena :

Facket.. de är ett jävla skämt! Transport är det iaf, vet inte vilket ni går under. Metall?

Svar: Japp IF metall. Ska ta en diskussion med dem här framöver för att se över hur de arbetar med sådant här och se vad de har att säga i försvar. Vi måste få uppbackning och hjälp när trakaserier sker.
Maria

3 Anonym:

💓

4 Håkan Zackrisson:

Tjenare Maria
Hoppas allt väl och god fortsättning.

Självklart står vi upp för metoo-debatten och är emot all form av diskriminering och trakasserier.

Avskyvärd och vidrig berättelse,sen är det ett arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren har ansvar för.
Via AML(arbetsmiljölagen) och SAM( systematisktarbetsmiljöarbet.
Psyko-socialarbetsmiljö.

Självklart kan man kontakta avd för råd och stöd även om man har klubb.
Eve.MBL-förhandling uppsägning på personliga skäl/avsked

Sen kan jag tänka mig på små arbetsplatser 15 totalt där alla känner alla och kanske inte har haft kvinnor innan, man "accepterar" en viss jargong
och så en dag anställs en ung kvinna,säger ifrån biter tillbaka.Oj vad hände!

Sen så ska inte det behövas egentligen,man ska var sig själv.



Många hälsningar från Håkan Zackrisson
Förtroendevald ifmetall(teknikavtalet) och skyddsombud på Idesta Foodtech i Malmö

PS! Du får hälsa kvinnan i berättelsen.
Det är så man skäms,över hur det går till DS!
















5 fiskerulle.blogg.se:

Tjenare Maria
Kul med ditt engagemang och följare .
Men där finns säkert en baksida i form av hot-mail.
Ut med allt sånt på socialamedier,låt dom inte skrämma dig.

Skulle vilja få kontakt med tjejen i berättelse,höra vad hon tycker tänker känner och förmedla det till min arbetsplats .
Så kanske den värsta jargongen stävjas,du har ju min mailadress .
Hälsar Håkan Zackrisson på Idesta Foodtech i Malmö

Svar: Tack. Ska kolla med henne. Men vi håller de ju anonyma för tjejerna vill det. /Maria.
Maria

6 Aldebaran:

Jag är stolt över dig 👌👏🏻👏🏻👏🏻

Kommentera här: