Svetsutbildning. MMA.

Tänkte berätta lite om utbildningen jag gick. Delar upp den i olika inlägg då det finns olika delar av utbildningen. 
Det var på vuxenskolan i Kinna i marks kommun.
Vi gick i samma lokaler som gymnasie eleverna på industri gjorde. Det var i sig intressant. Man ser ju verkligen skillnad på intresse och motivation mellan oss vuxna och de små söta tonåringarna. 
I vår grupp var vi 4a killar och 2 tjejer vid start. I slutet tror jag vi var 2 tjejer och en eller 2 killar kvar. De flesta hade ju gjort som mig. Aldrig provat svetsa innan men tyckte det lät intressant så man började. 

Vi hade väldigt lite teori. Vi fick sköta det själva hemma. Så vi hade praktiska lektioner från 8-16.
Många timmars tragglande av svetsning. Då satt vi i var sitt bås och övade och övade på plåtbitar.
Lärarna visade för oss och sen fick man testa och öva. 
Vi lärde oss först grunderna i MMA (pinnsvets) i vad som kallas kälfogar. På vanliga platta bitar mot varandra och ett rör mot en plan yta. Här ser ni några av mina första svetsar hahaha man har verkligen utvecklats. 







Varje kurs gjorde vi efter en kursplan. Varje övning skulle godkännas av lärare och i slutet av alla kurser gjorde vi ett svetsprov. Ifall vi ville få licenser.  För att få licenserna sen så var vi även tvungna att skriva teoretiska prov på varje kurs oxå. 
Då gjorde man övningen på en viss tid och skulle godkännas både visuellt och med brytprov eller liknande. Så det skulle det hålla. 
Inga porer och smältdiken får finnas. Höjden på svetsen ska vara rätt. 
Då ska man ha ett start och stopp med i svetsen som ska ha bränt in ordentligt. 


Vi skulle alltså lära oss svetsa plant, från sidan, stigande, fallande och under upp. Många vinklar skulle man kunna och många olika tjocklekar. Vilket innefattar man ska lära sig både lägga en bra svetssträng och även att stränga upp flera som bygger höjd och stabilitet. 
Kan ärligt säga att jag inte svetsat många gånger efter skolan.
Sökte ju nytt jobb nyss var då på 2 olika företag och provsvetsa. På de ena vart det bara rostfri svettning och då även med pinne. Aldrig i hela mitt liv gjort det. Samt inte svetsat med pinne sen skolan. 
Men fick låna hem några special pinnar och testa över helgen. Så fixade några rostfria plåtbitar och provade med mina 10st pinnar.
Åkte in på måndagen och lade svetsprov på företaget med bryrprov.
Klarade det galant och fick erbjudande om jobb. Tackade dock nej till det för att välja det andra företaget som jag idag jobbar på. 
Men var intressant att se vad som sitter i ryggraden. 

Kan ärligt säga att börja denna utbildning var det bästa jag gjort. Fann mitt drömyrke. Inte ångrat det en dag i mitt liv. 

///Maria 




Kommentarer:

1 Annie:

Hejsan!
Jag tänkte fråga dig om lie tips. Min lillebror sökte svetsarutbildning via kommunen (Kristianstad kommun) och fick avslag. Jag vet tyvärr inte varför han fick avslag (han är plugghäst och har bra betyg)
Har du några tips vad man kan göra i denna situation? Kan han söka utbildningen på annat håll?
Tack på förhand
Annie

Svar: Hejsan. Tråkigt han fick avslag. Frågan är om det inte är någon brist på svetsare i länet då betalas de ej i vissa fall. Fråga gärna dem varför han fick avslag. Annars om han har möjlighet sök i annan kommun. Vissa kommuner finns ju privata utbildningar att söka som är can berättigade. Finns något lärling projekt i kommunen eller någon grannkommun? Kan vara ett alternativ. Annars får man nog försöka hitta något företag som kan ta sig an en lärling. Då gäller att åka runt och fråga företag. Brukar vara lättare på mekaniska verkstäder. Hoppas svaren hjälpte lite.
Maria

Kommentera här: