Sätta folk i fack.

Varför är vi människor i ett så stort behov att sätta folk i fack. 
Som ex. För att jag som arbetar för att jämnatälldhet så blir jag placerad i ett fack. 
Jag är då feminist. Absolut det är jag. Det anser jag att alla borde vara. Då det innefattar att vi ska ha lika rättigheter och möjligheter oberoende kön. 

Men bara för jag arbetar hårt med detta så blir det en stämpel att jag skulle vara någon militant manshatare för detta kopplas Alltid ihop. 
Detta är jag inte. Jag har inte synen att vi kvinnor har mer värde än män och vi ska ge oss på män och trycka ner dem. 
Men jag blir ändå placerad där. För tydligen kan man inte vara feminist och inte vara en manshatare tydligen. 

Jag döms för att vara hård och inte kunna se mellan fingrarna och Att jag ser saker svart och vitt. För jag går hårt på skämt ex som kanske inte är så farliga egentligen. O då är jag tydligen för hård. 
Men anledningen är den att nu i början måste vi vara stenhård på alla plan för att få bort den nedtryckande jargogen mot kvinnor och den dåliga kvinnosynen. Få bort tanken på att kvinnor inte kan lika bra och att vi först och främst döms för hur vi ser ut. Sen kommer resten efter. 

När denna biten har förändrats då kan vi absolut skämta på. Både om män och kvinnor. För då ligger inte vi kvinnor i underläge. Då blir det inget maktspel. 

Så visst kan jag verka ta bort allt det roliga och vara för hård. Men det är tills vi kvinnor får samma respekt som män. Sen kan vi utveckla skämt och jargong när chi är på samma plan. Eller vad säger ni? 



///Maria 





Kommentarer:

1 fiskerulle.blogg.se:

Tjenare Maria
Förstår hur du menar
Och håller med dig
Problemet är tror jag patriarkal systemet
Kvinnor inte ”tillåts släppa” in m.m
Sen halva makten till kvinnorna
Men då blir männen/patriakatet ”rädda”.
Därav problemen,- ”nej lilla gumman detta klara du inte av ” m.m
Så det är en lång väg och vandra
Hälsar Håkan

Svar: Tyvärr fruktansvärt lång. Men vi måste kämpa allt vi kan. Vi måste få en jämlik värld.
Maria

2 fiskerulle.blogg.se:

Jag är med dig i den världen
/Håkan

Svar: Tack. Vi behöver vara både kvinnor och män. /Maria
Maria

3 Anonym:

Bra formulerat förstår inte varför de ska vara så svårt att stå up för allas lika rätt .. herregud . Män kan å borde alla vara feminister alla ”så kallade män” Med risk för att hamla i ett fack nu . Jag är man å jag är stotl feminist . Fortsätt med kampen Maria jag är med dig ..mvh Markus

4 X:

Fan vad coolt med en kvinnlig svetsare!

Nationalencyklopedin skriver:

"Feminist-hen/her: Tjock hårboll med rakat huvud och rostig nosring. Träskvarelse vars huvudföda består av chips och pommes frites, som gapar och skriker att alla män ska dö en plågsam död."

Haha, det finns inget som heter en manlig feminist.

Feministmannen är en ulv i fårakläder. Tänk Kapten Klänning eller valfri man i #metoo skandalen. De var i princip alla feminister. Eller så är det män som gör sig till i ett desperat försök att få ligga.

Det hörs på ordet 'feministman' att det är en oxymoron.

Tack för att du frågar,

Säger, undvik följande misstag:

När någon säger "Höhö en kvinna som försöker svetsa, pfft" så ta det inte på fel sätt. De respekterar dig för det. Tro inget annat.

Jargong är inte alltid av godo, men det är inte 'jargongen' eller 'kvinnosynen' som leder till kränkningar och övergrepp. Det går alldeles utmärkt att ha en 'jargong' utan att kränka någon, eller lägga handen på någons rumpa.

Precis som det finns många män i mediabranschen som tuggar de rätta orden med silkesröst, som offentligt svär feministeden, som till och med har ett porträtt på Gudrun Schyman hängandes på toaletten hemma, men som är värsta predatorerna.

När gränsen passeras rör det sig om en kränkning eller ett övergrepp.

Tänk på saken.

Den som vill göra karriär på 'jämställdhet' i dag och tjäna pengar på det måste i princip skriva under på genusteori, radikalfeminism och upprepa dess dogmer, där allt påstås vara en kamp mot jargong och normer. Dessvärre är det en förklaringsmodell, som inte stämmer överens med verkligheten.

Lika rättigheter och möjligheter oavsett kön låter bra, men det är inte alls bra och kan förklara varför.

Likhet inför lagen i fråga om rättigheter och skyldigheter är bra. Lika möjligheter är vad som ställer till det. Ja, det låter också bra, på papperet, men i praktiken är det i princip omöjligt att kompensera möjligheter på ett rättvist sätt, eftersom människor är olika och har väldigt olika förutsättningar.

Fyskraven för polis-, militär- och räddningstjänst har sänkts för att nå jämställdhetspolitiska mål med minst 50% kvinnor. I slutändan är det någon som blir ihjälslagen i tjänsten eller brinner inne.

Det är sättet man försöker kompensera på som aldrig är bra och därför kan man inte skriva under på det. Det är en väsentlig skillnad mellan lika möjligheter i utfall (enl. radfem-doktrinen) och lika möjligheter att söka tjänsten.

Visst, feministmannen skriver under på allt utan att tänka, men hen har helt andra saker i huvudet.

Det är skillnaden.

Kommentera här: