Olika delar av yrket.

Att jobba som svetsare kan ju variera oroligt från arbetsplats till arbetsplats. Sen oxå vilken typ av svetsning man gör.
Vet ställen där du som svetsare endast svetsar. Andra bygger ihop och punktar ihop åt dig och fogbereder. Sen kommer du in och svetsar. 
Hos oss gör vi allt själva. Fast är mycket svets. Mer än förra stället. Nästan alla delar kommer laserskuret så man slipper mycket förarbete av delar.
Men vi valsar ju, kapar bitar, bockar,borrar osv osv. 
Märkt att folk har väldigt olika intressen. 
Vissa av gubbarna älskar att bygga ihop delarna och bara punkt ihop allt. Medan andra hatar att bygga ihop utan bara vill mata tråd som vi säger. 
Alltså bara helsvetsa. 
Eftersom jag inte jobbat så länge så älskar jag mata tråd. Visst är det kul byggprocessen oxå men hade jag behövt välja hade jag ju helsvetsat.
Idag har då varit en segare dag. Finns vissa saker de flesta hatar och det är. Borra och köra vinkelslip. 
Borra är tråkigt och slipa är jobbigt för händer och armar. Man ska använda den så lite som möjligt. 
Du kan få vibrations skador vilket 2017 var den vanligaste arbetsskadan i Sverige. 

Vibrationsskadorna kommer från vibrerande verktyg, exempelvis borrmaskiner och vinkelslipar, och resulterar i nervskador i händer och armar. 

Här kan ni läsa mer om det. VVS forums hemsida. 

Så idag har jag fått kapa mycket och borra. Då går dagen långsamt. 


Har dock idag bytt tråtledare i slangpaketet. Så nu går den lite bättre. 


Nu blir det kolla på lejonkungen på dvd.
///Maria 

Kommentera här: