Få fler kvinnor till yrket.

Sitter här och funderar på hur man kan locka fler kvinnor till yrket. Att våga testa på och få upp ögonen.
Tror många inte äns vågar tänka i banorna för att det är ett mansyrke osv. 
Många tror nog det behövs en stark kropp med muskler men i dagens läge finns ju massor med hjälpmedel och sen finns det ju många olika inriktningar innom yrket. 
Så sitter här och funderar. Vad kan man göra.
 
Jag hade för en tjejkompis ordnat med prova på svetsning hemma när hon hade möhippa och alla hade jätte kul och ville prova igen. 
Inte för att de vill byta yrke men för att lära sig lite till. Så tror intresset finns för kurser. 

Jag har en vän som är svetslärare uppe i Uddevalla o hon ordnade med skolan en tjej kväll för att locka kvinnor till yrket.
Hon gjorde reklam i tidningar och radio lokalt. Fick dit lite svetsföretag som visade lite produkter osv. 
Jag var där som hjälp för att visa olika typer av svetsning. 
Detta var underbart. Få visa yrket jag älskar och få svara på frågor och hjälpa till. 
Men hur ska man lyckas med något liknade.
Jag har inte tillgång till en verkstad på det sätt som hon hade. Då det hjälpte skolan att få nya elever. 

Så sitter och spånar. 
Hur ska man gå till väga. Hur kan jag inspirera och komma ut till gemene man/kvinna att finna intresset.
Vad kan jag mer göra än att ha en blogg och en instagram? 
Vill så gärna få kvinnor och tjejer att se vad vi kan göra innom yrket. 
Så tankarna snurrar till max men står still. 
Kanske är allt penicillin som stoppar hjärnan hehe. 

Har någon nån idé så tipsa gärna. 


///Maria 

Kommentera här: