Hur påverkar yrket din hud och ditt hår.

Som rubriken säger. Hur påverkas ditt utseende av yrket. Inget jag tänkte på innan. Inget någon sa något om. Kanske pga att män oftast har kortare hår eller bara inte har samma intresse för hud och hår.
Ska inte sätta några könsroller nu men innom yrkte är inte majoriteten så intresserade av det. 
Så iallafall. Håret kan vi ju börja med. 
Håret blir fruktansvärt torrt och sprött. Både av allt slipdamm och sen UV ljuset som skadar det. 
Jag har en grupp på Facebook som heter kvinnliga svetsare och där är en återkommande diskussion just håret. 
Tips och råd om hur man bäst bevarar håret. 
Många som har långt hår flätar det, har på sig svetsmössa under hjälmen och stoppar in håret i tröjan osv. 
Jag använder oxå svetsmössa både pga slipdamm och uv ljus men oxå för att slippa svetsloppor i håret som bränner av det. 
Sen blir ofta diskussionen att återfukta håret. Många inpackningar och håroljor blir det. 
Men det blir aldrig som förr 😄

Sen har vi huden. Jag vet att jag är extrem. Men jag blir fan smutsig i ansiktet så fort jag går innanför dörren på jobbet. Ingen annan på företaget ser ut som mig. Är som jag drar till mig all skit. 😄


Syns alltid sämre på bild. Men bröstkorg, hals och ansikte är alltid grått. 
Ser ut som en sotare. Brukar köra våtservetter för att rengöra på jobbet. 
Men sen får man göra ordentlig tvätt av ansikte och ha ansiktsmasker med återfuktning ofta. 
Alla porer blir annars igentäppta och man får mycket finnar.

Har det nu mycket lättare när håret är kort. För nu kan jag bara ha svetsmössa och håret göms bakom hjälmen. 

Inget hår som kan fastna i maskiner eller liknande. O håret slits inte av att flätas o sitta i tofs. 

///Maria 





Kommentera här: