Ta sina fighter.

När man jobbar i en verkstad med män får man höra en del. Jag försöker leva efter det jag tidigare skrivit att det spelar ingen roll att det är män vi arbetar med. Att de är som de är eller att man får ju ha skinn på näsan för män har en jargong.
Jag anser att 2018 ska vi inte behöva höra skit och dålig kvinnosyn och gömma oss bakom att män är som de är och de har alltid varit sådana.

Nolltolerans bör finns men visst vissa saker får man ändå ta med en nypa salt. Man kan inte ta en fight varje gång. 
För kvinnor har en jargong de oxå. O där är vi nog inte lika hårda. 
Jag har turen att jobba på en plats där det visst ibland kan ha en attityd om vissa saker men det är mest på skoj. Innerst inne tror jag inte de anser deras kvinna ska stå vid spisen. 

Hade jag varit på en annan arbetsplats och de hade riktat hat eller sexuella trakasserier mot mig hade jag sett nolltolerans som ett måste. 
Men så länge det är allmänt snack och inte något grovt tar jag som sagt mina fighter. 
Som ex när de pratar om jämställdhet då går jag igång. Men nu jävlas de ju extra för de märker jag ifrågasätter och blir upprörd.  Men mycket med glimten i ögat har jag märkt de jävlas.

Vet många kvinnor innom yrket som på sina arbetsplatser blir riktigt trakasserade. Då menar jag grovt. De får höra hur de ska knullas/våldtas osv men tydligen är det enligt gubbarna en komplimang eller liknande. 
Dessa kvinnor får höra från chefer att de är såna de är gubbarna och de har alltid varit sådana  osv. 
Inte ok. Detta ska anmälas om inte chefer tar tag i det ska även de anmälas. Men få vågar. För de har ju ett jobb de även är rädda om. Men detta kommer ju aldrig ta slut om ingen tar fighten. 

Att förminska detta beteende är fruktansvärt. Vet inte hur vi ska få bukt med det mer än att vi kommer få säga ifrån och vi kommer vara de som ses som gnälliga. Men det måste vi ta denna generation så framtidens ex svetsare eller verkstadsarbetare slipper detta.

Många unga tjejer tar det och påstår att de inte bryr sig. Tror jag var sån som ung oxå för att passa in och för att visa man var en av killarna och att de då inte tyckte man var en gnällkärring typ. Men de göder ju tyvärr bara beteendet och en vacker dag så kommer de nog känna som mig. För vi är inte på denna planet för att anpassa oss till männens sätt. Vi ska faktiskt ha vår åsikt även om vissa män inte tycker om det. För vi är lika mycket värda ändå. Vårt värde är inte baserat på hur män över lag tycker om oss. Utan hur vi tycker om oss själva. Så våga stå på er även om gubbarna tycker ni är känsliga eller gnäller för de ska inte forma oss. Vi ska göra det själva. 



///Maria 

Kommentarer:

1 Anonym:

❤️

Kommentera här: