Övervinna rädslor.

Jag är en person som är väldigt rädd att göra bort mig eller göra fel eller att folk ska skratta åt mig.
Vilket resulterar i att jag är rädd för nya utmaningar och att lösa problem. Blir det ett problem frös jag och kunde inte tänka. 
Lite konstigt med tanke på mitt yrkesval. Hade ju aldrig svetsat  innan.

Allt blev värre på förra arbetsplatsen då chefen aldrig gav någon positiv feedback utan allt man hörde var när folk gjort fel. Vilket gjorde att man var på tå hela tiden och rädd att göra fel. 
Sen hade jag min bästa vän som arbetsledare vilket gjorde att jag hade en backup så fort något krisande. Så behövde aldrig någonsin lösa något. 

Men nu på nya arbetsplatsen är allt annorlunda. Att alla är hjälpsamma och snälla. Ingen skulle idiotförklara en eller skratta, utan alla hjälper varandra. Cheferna ger konstant bra feedback. Detta gör att man vågar mycket mer. 
Så nu har jag förändrats. Visst i nån sekund när det blir kaos så fryser jag Men sen släpper det och jag börjar lösa problem. 


Vi kan ta exemplet med gas svetsen. Hatade den. Alltså hatade den. Var totalt livrädd. Tänkte aldrig någonsin arbeta med den. Den var livsfarlig och skulle explodera om jag hade den typ. 
Blev uppskrämd i skolan vilket gjorde jag undvikit den i över 2år. Men nu var jag tvungen att lära mig. Så jag frågade om hjälp så mycket jag behövde. Förklarade rädd jag var. Men våga efter ett par försök. Så nu kör jag den som inget har hänt. 
Är så fruktansvärt stolt över mig själv. 

Att jag lyckats komma över rädslan och jag har lärt mig något nytt. 
Det är någon som lärt mig tänka att. 
Man behöver bara vara modig i 5min. 
O fråga om hjälp eller liknande. Det kommer gynna en. 


///Maria 

Kommentera här: