Motgångar och fördomar.

Jag har nog haft tur på denna front om man jämför med många andra kvinnor innom yrket. Jag har hamnat på arbetsplatser med folk som förstår att en kvinna eller man inte behöver skilja sig så mycket åt.

Första arbetsplatsen jag var på och  hade bla min praktik. De hade inga kvinnor i verkstaden men på kontoret så de hade ett omklädningsrum till kvinnor redan. Skönt. 

Andra stället fanns inget omklädningsrum. Det fick byggas innom nån vecka. Så jag bytte om hemma i början. Där blev de oxå informerade om vad de nu inte fick säga på arbetsplatsen då en tjej skulle vara i verkstaden. Även de hade en kvinna på kontoret. 

När jag sökte jobb fick jag dock höra från en liten verkstad med bara män. Att det var besvärligt och konstigt med en kvinna i verkstaden. Hur skulle det fungera lixom. Ja som med vilken annan person som helst. Inte så jag är en annan art direkt.
Så vart inte så sugen på att söka jobb där. 

Almanackor med nakna kvinnor osv har inte varit acceptabelt på några ställen jag vart på. Iallafall inte sen jag börjat. 😄 Det är ändå 2018 så vi borde kommit en bit på den fronten. 

Ända som kan vara lite omständligt som tjej i början på ett nytt ställe är väl alla handskar är typ 3 strl för stora och det är svårt att arbeta i. Så det behöver beställas mindre. 
Fast där jag är nu hade vi tur för de beställde in arbetskläder för kvinnor. Mycket behagligare. Men nu är vi ändå 4st tjejer i verkstaden så kanske är värt det då.

Som sagt jag har sluppit sexuella trakasserier och för mycket jobbigt snack. Men visst säger de saker. Inte till mig för jag är en i gänget. Men allmänna åsikter om kvinnor och deras plats i hemmet osv. Ibland orkar man ryta till ibland orkar man bara inte. 
Tror mycket är för syns skull fast det borde vi ju kunna arbeta bort 2018 kan man tycka. 

Folk säger man måste ha skinn på näsan i jobbet. O att har man valt yrket får man tåla en del. Fast vanligt vett och respekt och moral har väl folk kan man tycka. Vi ska inte behöva TÅLA eller HA SKINN PÅ NÄSAN för att män är som de är. 

Jag skulle inte påstå jag har mycket skinn på näsan. Det kanske ser ut så och uppfattas som det. Men jag har en bra fasad och kan verkligen bli ledsen och sårad över saker. 
Ibland säger man ifrån men inte alltid. 

Har dock hört kvinnor som dagligen får stå ut med grova sexuella trakasserier och det skrämmer mig vuxna män håller på så på en arbetsplats. 


SKÄRPNING.




Kommentera här: